musiksportfilmlitteratur

Wednesday, June 07, 2006

Reminisce (Part one)

Jag missade fotboll-VM 1970. När vi började i årskurs 2 pratade killarna i min klass om Pelé, Jair, Bobby Charlton och Gerd Müller. Det var jobbigt att stå utanför och inte veta vad de pratade om.
1974 var vi på resa. Jag såg Sveriges gruppspelsmatcher i Italien, på en liten restaurang. När vi bilade söderut genom Västtyskland köpte jag kickers VM-nummer. Massor av statistiska godbitar om alla VM-lagen. I finalen, som jag såg hemma hos min kompis Hasse, höll jag på Västtyskland. Alla andra föredrog Holland.
1978 hann jag se halva turneringen hemma, sedan åkte jag till Brighton på språkresa. Min värdfamilj ville inte låta mig se finalen, därför gick jag till en pub och bänkade mig med ett stort glas Coca-Cola framför TV:n. Minns att de flesta engelsmännen på puben höll på Argentina.
1982 följde jag gruppspelet hemifrån. Sedan reste vi till England, vi bilade runt och på kvällarna satt på bed and breakfastställen och följde VM. Bland annat klassikerna Italien-Brasilien och Västtyskland-Frankrike.
1986 jobbade jag i Hudiksvall. Dessvärre fanns ingen TV i mitt inackorderingsrum, därför tillbringade jag praktiskt taget en hel månad på redaktionen. Missade åttondelsfinalen Belgien-Sovjet, senare fick jag tag på den på video.
1990 jobbade jag under VM, många roliga kvällar på jobbet när vi följde matcherna. Missade premiärmatchen, då var vi bjudna till ett bröllop. Glömmer aldrig känslan när Hernan Medford gjorde 2–1 bakom Thomas Ravelli.
1994 var jag pappaledig. Jag såg allt, varenda match, men nerverna höll på att svika mig när det vankades straffar mot Rumänien. Otroligt att man fick uppleva något så stort som ett svenskt VM-brons i fotboll.
1998 jobbade jag hela sommaren. Turneringen i Frankrike fick aldrig det där lyftet, tycker att endast åttondelen mellan Argentina och England var riktigt minnesvärd. Hade bestämt mig för att se alla matcherna, men klarade inte att uppfylla den målsättningen.
2002 hade jag inte möjlighet att se en sekund av premiärmatchen, Frankrike mot Senegal. Blev tvungen att åka ut på jobb strax före avspark och när jag hade skrivit färdigt texten var matchen slut. Minns det tydligt. Turkiet härliga lag satte färg på turneringen. Tur och otur jämnade ut sig för Sverige. Vi hade flyt mot Argentina, men borde fått vinna mot Senegal. När förlängningen började var jag tvungen att sätta mig i bilen för att åka hem från Jönköping. Efter Senegals segermål stannade jag på en bensinmack och köpte en cd-skiva, en Johnny Cash-samling, som tröst.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home