musiksportfilmlitteratur

Sunday, August 13, 2006

Sunday morning

Denna regniga morgon lyssnar jag på Velvet Undergrounds "Sunday morning". Den första Velvetlåt jag hörde, blev rätt förvånad över låtens bräckliga skönhet. Det lät vackert men också konstigt på något vis. Efter allt jag läst om Velvet Underground och Lou Reeds liv och leverne på 60-talet hade jag väntat mig ett betydligt råare sound, lite grand åt Stoogeshållet kanske. Men skönheten finns ibland just där man minst av allt väntat sig att finna den.

3 Comments:

Blogger Thomas O. said...

Ja, t.ex. hos Tom Waits - som låter som en raspig och rostig tvåtaktare men kan skriva poesi lika vacker som Shakespeare!

11:52 AM  
Blogger Thomas O. said...

"lika vacker som Shakespeares" skulle det givetvis ha stått.

12:05 PM  
Blogger Janne A said...

Thomas: Tom Waits har gjort några andlöst vackra ballader.

5:15 PM  

Post a Comment

<< Home