musiksportfilmlitteratur

Sunday, August 13, 2006

Randy Newmans "Short people"

Satir, det är ett svårt ämne. Ett paradexempel på bra satir hittar vi i Randy Newmans hitsingel från 1977, "Short people". Med denna låt ville Newman visa hur det är dumt med fördomar. Men hans låt resulterade i massor av ilskna protester från människor som fått för sig att Newman hatade kortvuxna personer. Bra satir väcker ibland den typen av reaktioner. Jag hade denna låt på ett kassettband och minns att en klasskamrat på Härlövskolan frågade hur jag, som då mätte knappt 170 cm och var näst kortast i klassen, kunde göra något så tokigt som att gilla denna låt.

4 Comments:

Blogger Thomas O. said...

Det är alltid lika tragikomiskt när satir s.a.s. går över huvudet på folk!

11:54 AM  
Blogger Janne A said...

Thomas: Bra satir väcker alltid starka reaktioner, det ligger i sakens natur.

5:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

En mycket skön låt. Och om jag minns rätt så är inte Randy Newman speciellt lång i rocken.

Någon sade att han skrev en låt som heter "Tall People" senare, för att göra alla glada. Men personen som sade det kanske bara "skojade" med mig?

7:58 PM  
Blogger Janne A said...

A: Jag vet inte men – det vore ju rätt fräckt.

10:38 PM  

Post a Comment

<< Home