musiksportfilmlitteratur

Sunday, January 14, 2007

Tom Wolfe i Sydsvenskan

Veckans bästa läsning är Martin Krasniks intervju med Tom Wolfe i Sydsvenskan.

Klart underhållande och mycket intressant. Och Tom Wolfe är ju min favoritförfattare, det ska sägas. Jag började läsa honom 1987, jag tog med Rätta virket när vi åkte till Bulgarien på semester och jag hann läsa denna fenomenala dokumentärroman både en och två gånger. Sedan dess har jag läst praktiskt taget allt han skrivit, allt är läsvärt, Rätta virket och En riktig man är kanske allra bäst.

Ett citat från intervjun:
Jag älskar det amerikanska systemet där vi har oeniga röster på var sin sida, de skriker på varann som Mussolini från sin balkong. Men det får sällan några politiska konsekvenser, USA är ett av världens mest stabila länder.

Och i USA finns det alltid någon som tycker annorlunda, som vägrar vara tyst, som inte låter sig tystas. De bästa samtida författarna är ju amerikaner, de bästa sångerna är skrivna av amerikaner, de bästa filmerna är amerikanska och de främsta komikerna är från USA.

2 Comments:

Blogger Thomas O. said...

Och så har de en så'n rutten president!

8:42 PM  
Blogger Janne A said...

Thomas: Jomenvisst.

8:20 PM  

Post a Comment

<< Home