musiksportfilmlitteratur

Sunday, January 28, 2007

Fråga om artisters "äkthet"

Minns inte om jag frågat detta tidigare men i vilket fall: vad innebär det när vi säger att en artist är "äkta". Jag vet inte hur många gånger jag hävdat att någon är äkta, eller inte äkta. Och så säger vi väl lite till mans. Men – vad betyder det?
Är det äkta bara för att man gillar det? Är det äkta för att det kommer från hjärtat? Är det äkta för att man verkar ha levt det man sjunger?

Det vore kul om ni bloggläsare kunde komma med lite kloka synpunkter här, för jag kan inte sluta fundera på detta.

4 Comments:

Blogger Thomas O. said...

Jag tror, att det handlar om vars och ens individuella uppfattning. Huvudsaken är att lyssnaren/tittaren/läsaren eller vem det nu är känner att exekutören menar allvar med det h*n framför och har varit med om det eller ngt liknande själv. Det måste kännas som att artisten/författaren etc. själv har upplevt detta något, tycker jag. En överklasslyngel som försöker skildra trasproletariatet? Nä, nä - det kan aldrig kännas äkta. Vidare: Jag kan tycka, att Iris DeMent sjunger väldigt äkta. En annan person kanske tycker att hon verkar tillgjord.

5:51 PM  
Blogger Ola Claesson said...

Ja, vad är äkta? En sådan som Dylan anses t ex vara äkta även om han i början av sina karriär ljög ihop hela sin barndom. Tågluffning med Guthrie o dyl.

Diskussionen är minst sagt intressant.

6:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Självklart kan överklasslynglar skriva om arbetarklasskamp och få det att bli äkta. Det handlar om att brinna för det man gör och stå för det oavsett vad som händer. Townes Van Zandt är ett bra exempel på det.

James Brown kamp att hela tiden undfly fattigdom känns äkta, medan en rappare i limousin och guldkedjor som fortfarande rappar om hur hårda de är på gatan känns mer som kalkylerade tillgjordhet -- trots att denne kanske kommer från urfattiga förhållanden.

Det handlar inte var man kommer från eller vad man upplevt utan mer var och vem man är just nu när det görs. Detta gör att ett fabricerat band kan vara hur "äkta" som helst.

8:56 PM  
Blogger Janne A said...

Thomas, Ola och Nicklas: Tack för era intressanta synpunkter. Detta är en oerhört svår fråga, men också kul att fundera på.

8:56 AM  

Post a Comment

<< Home