musiksportfilmlitteratur

Monday, January 15, 2007

Burma shave

I dag lyssnar jag på Tom Waits, "Burma shave". Jag hade grunnat en del på titeln, vadå burma shave liksom, men en amerikan jag kände berättade att den kommer från en landsomfattande amerikansk reklamkampanj för rakhyvlar, vi snackar 50-tal tror jag.
Det ska vara Waits till att döpa en låt efter rakhyvlar.

And the sun hit the derrick and cast a bat wing shadow
Up against the car door on the shot gun side
And when they pulled her from the wreck you know she
Still had on her shades
They say that dreams are growing wild just this side of
Burma shave


Poesi, mina vänner, poesi.

2 Comments:

Blogger Thomas O. said...

Exakt. Det är stor poesi. Tom Waits måste räknas som en av USA:s stora poeter.

7:51 PM  
Blogger Janne A said...

Thomas: En poet, absolut!

8:21 PM  

Post a Comment

<< Home